Et vaig a gamificar!

Home / Bloc / Et vaig a gamificar!

Sembla que últimament, si no gamifiques a l’e-learning no ets ningú. Sembla que el fet fins ara no serveix de res ni per a res. Sembla que això d’aprendre, si no és jugant, no és possible. Vaja, que estem ressuscitant a Pestalozzi.

I no és que em sembli malament, al contrari, però crec que potser, i només potser, estem exagerant un pelet certs processos d’aprenentatge. I el fet és que potser, i només potser, no tot sigui gamificable, entenent-se aquest concepte com la metodologia per aprendre. Potser, i només potser, no sigui aquesta l’única metodologia pedagògica correcta per aprendre mitjançant continguts en línia. Que el joc és important sí, que és imprescindible, aquí tinc els meus dubtes.

Potser, i només potser, podràs pensar que sóc un “nostàlgic conservador”… i no és així, t’ho asseguro. El que sí sóc és realista, o ho intento ser. La gamificació, amb el boom de la mobilitat (entengui’s mobilitat com el boom dels smartphones) ha passat a ser com “la invenció del segle” i, només per recordar-ho, el senyor Pestalozzi ja parlava d’aprendre mitjançant el joc fa uns 200 anys.

No sé on vaig llegir que gamificació és l’ús de mecàniques de joc en entorns i aplicacions no lúdiques per tal de potenciar la motivació, la concentració, l’esforç, la fidelització i d’altres valors positius comuns a tots els jocs.

I em va sorprendre, perquè no vaig llegir la paraula aprendre, que al cap i a la fi, es tracta d’això, no?

Potser, i només potser, a la formació anomenada corporativa, i segons en quins aspectes i àrees i continguts a tractar, no sigui del tot adequat desenvolupar processos d’aprenentatge gamificats. Hi ha d’altres models d’aprenentatge que poden ésser correctes i fins i tot més eficients per a segons quins continguts.

Per posar un exemple, com que “emparaulats” va ser un èxit, doncs vinga, tots a desenvolupar “emparaulats” com bojos per als nostres cursos. Com que la sopa de lletres continua funcionant, tots a desenvolupar sopes de lletres en els nostres cursos. Com que els jocs de rol en línia funcionen, doncs vinga, els cursos han de ser jocs de rol en línia.

I és clar, com el pressupost és el que és, o aconsegueixes que el teu client et pagui el desenvolupament d’un curs gamificat al 100%, amb el seu desenvolupament per IOS, per android i altres sistemes operatius dels mòbils, o rebentes el mercat i en dos mesos rebenta el teu negoci, o has de treballar un altre concepte de gamificació, adequat al pressupost que el teu client pot assumir. I aquí, a alguns els dóna per fer que l’alumne, que et recordo que ha d’aprendre, jugui al “tetris” amb les fletxes del teclat o coses per l’estil… que si algú m’explica el per què, ho entendré millor.

Si al que et dediques és a desenvolupar programes formatius e-learning per a empreses, amb l’objectiu que l’alumne aprengui, potser, i només potser, el que t’hagis de plantejar és facilitar una metodologia inclusiva, on no només manegis aspectes tècnics comuns a l’e-learning, sinó que vagin un pelet més enllà i que millorin la interactivitat amb l’APRENDRE per part de l’alumne. Com ja he comentat alguna vegada, confondre aprendre amb divertir-se pot ésser perillós, per a tu, per a l’alumne i per a l’empresa que et contracta.

Amb això no estic dient que no haguem de fer l’esforç de pensar metodologies gamificables, que a propòsit, aquí també les intentem proposar i desenvolupar, sinó que cal saber com, quan i per què proposar-les.

Al final, es digui e-learning, gammification o qualsevol altre anglicanisme vistós, això va d’aprendre i si qui ha d’aprendre no ho fa, el teu producte és un fracàs.

Showing 6 comments
  • José Luis Ramírez

    Quizá, y solo quizá, no entiendes de qué va la gamificación. Quizá, y sólo quizá, estás confundiendo game learning con gamificación…

    • jordi

      José Luis, quizás y sólo quizás intento, precisamente, poner sobre la mesa que no todo es gamificación y que no hay que confundir gamificación con game learning, por ejemplo. Quizás y sólo quizás, deberías releer lo que escribo porque ni estoy en contra ni a favor. Ah, y quizás no tenga mucha idea de gamificación, seguro que tú serás un experto, pero hombre, algo sí que sé y te vuelvo a decir que releas el post.

      Gracias por comentar y participar!

  • Juan Carlos

    Hola Jordi! En conjunto estoy de acuerdo con tu post. Ese efecto halo que hay sobre la gamificación no es nuevo, ocurre siempre con cualquier nueva tendencia en e-learning o en otros sectores. Como bien indicas, eso no quita que pueda tener muchísimo potencial de aplicación.

    Tu artículo me ha recordado a mi etapa de estudiante (enseñanza y aprendizaje en entornos digitales) en la que se justificábamos cualquier problemática en el ámbito educativo con el discurso de Prensky sobre los nativos digitales o la “teoría” del conectivismo de Siemens. Obviamente, el planteamiento siempre es mucho más complejo.

    Por otra parte, cuando hablas de la definición sobre gamificación, a nivel global a mí me parece correcta. Cabe la posibilidad de que la sacaras de algún artículo no enfocado directamente con la formación. Dicen que cualquier acción puede ser gamificada, por lo que el objetivo de aprender más y mejor sería algo específico que nos plantearíamos desde nuestro ámbito, no algo general de la gamificación.

    Saludos!

    • jordi

      Hola Juan Carlos. Veo que vamos por la misma línea argumental. Efectivamente, dicen que toda acción es gamificable, pero en nuestro sector, ¿debe ser esto la panacea? ¿Y qué implica gamificar? ¿Un dinámica dónde el alumno juegue él contra el “contenido”? ¿Una dinámica dónde se permita cierta competición entre alumnos? ¿Implica que lo hecho hasta ahora no es correcto? Yo soy pro gamificación en el e-learning, pero teniendo claro los objetivos de aprendizaje. Ya verás como a alguien se le ocurre un nuevo palabro: e-gamificación o learning-game 🙂

  • Favio

    Estoy de acuerdo en general Jordi. pero creo que todo depende del público, del profesor, del área de conocimiento en cuestión y de cómo se aplican las técnicas de gamificación. A veces escucho hablar del tema en contextos que no me dejan dudas: se trata de profesores que no han leído sobre didáctica o no han estudiado la didáctica especifica de sus materias. Pero otras veces me encuentro con experiencias exitosas, en áreas del conocimiento en que la gamificación es efectiva. Lo que me parece es que no es un aditivo para todas las comidas 😉

    • jordi

      Estoy absolutamente de acuerdo contigo Favio. Depende de muchos condicionantes, pero mi intención es simplemente reflexionar sobre eso del “todo vale”, porque creo, que no es así. Gracias por participar!

Leave a Comment

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis una millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment per l'acceptació d'aquestes mencionades cookies i l'acceptació de la nostre política de cookies, fes clic a l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies