El futur de l’e-learning

Home / Bloc / El futur de l’e-learning

Fa un parell d’anys que llegeixo en blocs i fòrums d’excel·lents professionals de l’e-learning que el futur d’aquest sector és bo, molt bo. I d’un any cap a aquí llegeixo també que el futur és el social e-learning o e-learning col·laboratiu. I jo aquí tinc els meus dubtes, i més si entenem que no és el mateix l’e-learning que implementen grans organitzacions (a on es troba el seu know-how) i l’e-learning que implementen les Universitats (anomena’ls MOOCS o anomena’ls pdf penjats a la LMS).

El social e-learning també és vàlid per a les organitzacions? Si formes part d’una organització empresarial, no sé si estaràs molt d’acord en què es comparteixin els teus continguts per les xarxes socials. I és clar, ara em diràs que el teu Moodle té eines per compartir (les té des de la primera versió, quan allò “social” no estava “de moda”), o em diràs que podries utilitzar una “xarxa social corporativa”, a la qual cosa et responc que sí, que ho facis si pots, perquè és una gran experiència i et pot anar bé, però recorda el teu pressupost. Amb això no estic dient que no sigui un bon camí. És més, jo crec que compartir coneixement mitjançant eines socials és una cosa que tots hauríem de fer. Una altra cosa és quin tipus, com i on.

El social e-learning limitarà com es mostra el contingut? Doncs potser sí. Potser els que ens dediquem a la creació de continguts, si el futur va per aquí, haguem de canviar uns certs esquemes mentals. No ho tinc gaire clar, perquè tampoc tinc gaire clar que s’entén per social e-learning.

Jo crec que el futur de l’e-learning des de fa un any cap aquí està en els nous formats. És clar que la majoria de les persones que utilitzen aquesta metodologia d’aprenentatge tenen a les seves mans o una tablet o un mòbil. Això ha fet que, la gran majoria d’empreses o freelances que ens dediquem a la creació de cursos, ens haguem reciclat i, dubto que ara n’hi hagi algú que no entengui que les seves creacions s’han de veure perfectament des de qualsevol dispositiu i que han de comunicar bé amb els estàndards. Aquell va ser l’inici del futur, però no és el futur en els pròxims 5 anys. Cal tenir en compte tres elements fonamentals en el nostre dia a dia: el vídeo, el mòbil i la diversió.

Els dos primers formen part de la nostra quotidianitat tecnològica i ja és més que present. El tercer hauria de formar part.

Jo crec que el futur està en trencar el paradigma actual, que no vol dir que no continuem fent píndoles excel·lents per a segons quins continguts i que no vol dir que les LMS desapareguin o no s’utilitzin els estàndards actuals (SCORM o Tincan Api). Crec que el futur és en el mòbil. I entenc que l’e-learning anirà, a passos de gegant cap a ell. I les organitzacions que ofereixen aquesta modalitat educativa als seus treballadors han de començar a entendre que en breu, els professionals que ens dediquem a això de l’e-learning, anirem per aquest camí. Des d’ell hauríem de fer realitat aquest punt social que es demanda (insisteixo, un social individualitzat per a cada organització), hauríem d’ésser capaços d’incorporar nous processos d’aprenentatge que ens portaran a aconseguir no una gamificació entenent-la com “el típic joc del mòbil”, sino un aprenentatge divertit que ajudi l’usuari a aprendre, perquè passi el que passi, el futur de l’e-learning continua sent donar eines a l’usuari per aprendre.

Estic convençut que en els pròxims 5 anys coexistiran les actuals píndoles que desenvolupem i un nou procés d’aprenentatge, possiblement més invasiu, però possiblement més intuïtiu, divertit i eficaç.

Suposo que el futur es dirà Mobile Learning.

Showing 2 comments
pingbacks / trackbacks

Leave a Comment

Us de cookies

Aquest lloc web utilitza cookies perquè tinguis una millor experiència d'usuari. Si continues navegant estàs donant el teu consentiment per l'acceptació d'aquestes mencionades cookies i l'acceptació de la nostre política de cookies, fes clic a l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies